W naszym Centrum oferujemy diagnozę psychologiczną dzieci i młodzieży obejmującą rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny. Oferujemy również diagnozę trudności w uczeniu się i diagnozę zaburzeń rozwojowych.
Czym jest diagnoza psychologiczna?
Diagnoza psychologiczna to ważny element początkowej fazy leczenia. Jest to proces, w ramach, którego diagnosta w oparciu o odpowiednie narzędzia diagnostyczne – wywiad psychologiczny, obserwację, kwestionariusze i testy rozpoznaje psychologiczne mechanizmy funkcjonowania osoby badanej oraz stara się wyjaśniać pojawiające się problemy i zaburzenia. Diagnoza obejmuje co najmniej dwa spotkania z psychologiem diagnostą. Na zakończenie procesu diagnostycznego wystawiana jest opinia psychologiczna. Diagnoza dzieci i młodzieży do 18 roku życia odbywa się na wniosek rodziców. Jeśli pacjent jest pełnoletni może sam wystąpić o przeprowadzenie diagnozy.
Diagnoza psychologiczna dziecka - ADHD, Spektrum Autyzmu, Trudności Szkolne, Test Inteligencji
Na pierwsze spotkanie przychodzą rodzice lub rodzic dziecka, przeprowadzony zostanie wywiad diagnostyczny (50 min). Na tym etapie warto zabrać ze sobą dokumenty o stanie zdrowia dziecka, książeczkę zdrowia, opinię o gotowości szkolnej, opinie psychologiczno- pedagogiczne, opinie logopedyczne, opinie ze szkoły lub zeszyt z j.polskiego, jeśli dziecko ma trudności szkolne. Nie jest to jednak konieczne w procesie diagnozy. Rodzic może zostać poproszony o wypełnienie kwestionariuszy. Po wywiadzie diagnostycznym rodzice umawiają dziecko na dwa terminy konsultacji diagnostycznych.
Następnie na spotkanie z psychologiem w ramach konsultacji diagnostycznych (90 min) zapraszane jest dziecko. Spotkania odbywają się bez obecności rodzica w gabinecie. Diagnoza pNastępnie na spotkanie z psychologiem w ramach konsultacji diagnostycznych (2 spotkania po 75 min) zapraszane jest dziecko. Spotkania odbywają się bez obecności rodzica w gabinecie. Diagnoza psychologiczna dziecka odbywa się w życzliwej atmosferze, psycholog dba o komfort małego pacjenta i szanuje jego tempo pracy. Podczas diagnozy wykorzystywane są standaryzowane testy i kwestionariusze, karty pracy oraz wywiad diagnostyczny.
Czasem potrzebna jest dodatkowa konsultacja z dzieckiem (50 min), o czym psycholog informuje rodziców wraz ze słownym uzasadnieniem.
Całość diagnozy obejmuje wywiad diagnostyczny oraz dwie konsultacje diagnostyczne z dzieckiem. Po dwóch tygodniach od ostatniej konsultacji wydawana jest opinia psychologiczna z wynikami badań i zaleceniami (usługa nie jest dodatkowo płatna).
Po diagnozie istnieje możliwość umówienia się na spotkanie postdiagnostyczne dla rodziców (50 min), obejmujące omówienie wyników badań oraz zaleceń do pracy w domu lub poszerzenie diagnostyki o usługi innych specjalistów.
Po diagnozie oferujemy także terapię psychologiczną, która ma za zadanie wesprzeć dziecko w prezentowanych trudnościach. Częstotliwość i ilość spotkań jest omawiana indywidualnie według potrzeb dziecka. Może obejmować m.in.: kształcenie umiejętności radzenia sobie z emocjami, trening relaksacyjny, wskazówki dotyczące uczenia się i motywacji. Terapia psychologiczna nie jest psychoterapią. Jeśli zaleceniem po diagnozie jest psychoterapia rodzic otrzymuje taką informację w opinii psychologicznej i/lub podczas spotkania postdiagnostycznego.
Z jakimi problemami można się zgłosić?
Diagnoza może być wstępem do pomocy dziecku i młodzieży w:
Test Inteligencji Stanford-Binet 5
Test Inteligencji Stanford-Binet 5 służy do oceny rozwoju funkcji poznawczych od 2 r.ż. do 69 r. ż. Stanowi on istotny element w procesie diagnozy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, spektrum autyzmu, stosowany także jako wsparcie w procesie diagnozy ADHD oraz opóźnionego rozwoju mowy czy afazji. Umożliwia także ocenę możliwości poznawczych u osób uzdolnionych.
Test składa się z niewerbalnej oraz werbalnej skali. Każda skala składa się z pięciu podtypów: Rozumowania płynnego, Wiedzy ogólnej, Rozumowania ilościowego, Przetwarzania Wzrokowo-Przestrzennego i Pamięci Werbalnej.
Wyniki pełnego badania testem obejmują iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny oraz wyniki poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy.
Badanie pełną skalą IQ zajmuje zazwyczaj od 45 do 120 minut, skala skrócona IQ od 15 do 30 minut. Czas trwania badania zależy od wieku badanego oraz tempa pracy. W gabinecie obecny jest diagnosta oraz osoba badana. Badanie jest przeprowadzane przez psychologa posiadającego kwalifikację w postaci specjalistycznego szkolenia ze stosowania narzędzia SB5.
Badanie Testem SB5 w naszym centrum jest istotnym elementem w procesie diagnozy spektrum autyzmu. Po badaniu zostają sporządzone wyniki opisowe, wraz z graficznym przedstawieniem rozwoju poznawczego osoby badanej.
Badanie pełną skalą Stanford-Binet 5 oraz sporządzenie opinii to koszt 590zł. Omówienie wyników badań na dodatkowej konsultacji postdiagnostycznej to koszt 250zł. Jeśli badanie testem SB5 jest częścią procesu diagnozy dziecka w naszym Centrum wyniki zostaną dołączone do opinii psychologicznej.
Diagnoza ADHD u dorosłych - Test DIVA-5
ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to zaburzenie neurorozwojowe, które koncentruje się na objawach związanych z nadpobudliwością psychoruchową, impulsywnością oraz trudnościami w koncentracji uwagi. Dorosłe ADHD wywiera wpływ na codzienne funkcjonowanie, a jego objawy pojawiają się już we wczesnym dzieciństwie. Symptomy ADHD ulegają modyfikacji, może być tak, że jako dziecko na pierwszy plan wysuwa się impulsywność i wzmożona potrzeba ruchu, a w dorosłości ADHD manifestuje się napięciem wewnętrznym, trudnościami w planowaniu, organizacji, z pamięcią roboczą, czy nadwrażliwością emocjonalną. Dorośli z ADHD mogą przez lata uczyć się ukrywać objawy ADHD, np. być bardzo zorganizowani (kalendarze, notatniki, plannery), lub znakomicie przygotowani na spotkania, tak aby żadne pytanie nie mogło ich zaskoczyć.
Osoby z ADHD mogą mieć problem z ukierunkowaniem i utrzymaniem uwagi, bądź nadmiernie koncentrować się na danej czynności (hiperskupienie). Nadpobudliwość może być odczuwana u dorosłych wewnątrz (np. jako ciągła potrzeba robienia czegoś, uczucie napięcia, natłok myśli) i nie przejawiać się na zewnątrz, może to prowadzić na przykład do nieumiejętności odpoczywania. Z kolei impulsywność może pojawiać się jako działanie bez zastanowienia, bez rozważenia konsekwencji działań, jako niecierpliwość. Pojawia się także trudność w panowaniu nad emocjami, mała rzecz może wywołać duże pobudzenie emocjonalne, a stres i złość może motywować do działania.
To tylko niektóre z objawów ADHD, jeśli zastanawiasz się, czy objawy, które u siebie obserwujesz, mogą spełniać kryteria ADHD i to, co przeżywasz, przeszkadza Ci w codziennym życiu, w pracy, w relacjach z innymi, warto zgłosić się na spotkanie z psychologiem-diagnostą.
Do diagnozy ADHD u osób dorosłych wykorzystywany jest test diagnostyczny DIVA-V (dwa spotkania po 50 min). Jeśli badanie psychologiczne testem DIVA-5 potwierdzi, że występujące objawy są tożsame z cechami charakterystycznymi dla ADHD, wskazane są konsultacje z lekarzem psychiatrą.
Jak przygotować się do diagnozy psychologicznej ADHD?
Test DIVA-5 to wywiad, który zawiera pytania dotyczące dzieciństwa, warto zatem przypomnieć sobie, jak funkcjonowało się w szkole (nauka, koncentracja uwagi), w domu, czy wśród rówieśników. Można także podpytać rodziców, rodzeństwo, o zachowania, które prezentowaliśmy jako dzieci, o potrzeby, które zgłaszaliśmy, o przeżywanie emocji itp. W rozmowie będą także pytania dotyczące funkcjonowania w dorosłości, w pracy, w rodzinie.
Jeśli nie jesteś pewien, czy diagnoza psychologiczna w kierunku ADHD jest dla Ciebie, możesz umówić się na konsultacje psychologicznie (50 min), rozmowa z psychologiem- diagnostą może pomóc podjąć decyzję, czy taka całościowa diagnoza jest dla Ciebie.
Terapia dorosłych z diagnozą ADHD
Masz ADHD i chcesz poradzić sobie z trzema podstawowymi objawami: trudnościami z koncentracją uwagi, planowaniem i organizacją oraz impulsywnością?
Zapraszam Cię na 12 spotkań, trwających 50 minut, które krok po kroku ułatwią Ci zrozumienie oraz wypracowanie strategi radzenia sobie z objawami ADHD, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie. Podczas sesji będziemy korzystali z poradnika, który zawiera miejsce na notatki i pomoże Ci ćwiczyć pomiędzy sesjami. Spotkania opierają się na psychoedukacji, która jest bardzo ważnym elementem terapii ADHD. Bazą każdej sesji jest trening poznawczo-behawioralny, zalecany jako forma terapii dla osób z ADHD.
Diagnoza osobowości dorosłych za pomocą testu MMPI-2
Jak przebiega diagnoza za pomocą MMPI-2?
Badanie MMPI składa się z trzech wizyt, które umożliwiają kompleksową ocenę funkcjonowania psychicznego. Procedura jest przeznaczona wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Podczas pierwszej wizyty terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad, który pozwala zebrać informacje dotyczące historii życia, obecnych problemów i oczekiwań pacjenta.
W drugiej części pacjent przystępuje do wypełnienia testu MMPI, który dostarcza obiektywnych danych o jego osobowości i funkcjonowaniu emocjonalnym.
Na zakończenie procesu odbywa się konsultacja, podczas której omówione są wyniki badania oraz rekomendacje terapeutyczne.
Koszt całkowity badania: 800 zł
Przygotowanie do badania:
Diagnoza spektrum autyzmu młodzieży i dorosłych - ADOS-2
Co to jest ADOS-2?
ADOS-2 to wystandaryzowany test wykorzystywany w diagnozowaniu autyzmu, co oznacza, że sposób jego wykonywania jest oparty na szczegółowej instrukcji, która zawiera zarówno propozycje zadań i zabaw, jak również sposób ich przeprowadzania. Skrót ADOS oznacza protokół obserwacji do diagnozy autyzmu (Autism Diagnosis Observation Schedule). Obecnie stosowane jest drugie wydanie testu. Jest to narzędzie obserwacyjne - podczas spotkania diagnosta zwraca uwagę na różne zachowania, sposoby komunikowania się i wchodzenia w interakcje. Następnie wyniki są zapisywane w oparciu o specjalne kryteria opracowane przez ekspertów zajmujących się autyzmem. Uznawany jest za jedno z najdokładniejszych narzędzi oraz kluczowy element „złotego standardu” diagnozy ASD na świecie. Testom towarzyszą specjalnie dobrane zestawy pomocy. Badanie pomaga stworzyć „społeczny świat” i sytuacje, podczas których możliwa jest obserwacja zachowania i funkcjonowania osób uczestniczących.
Dla kogo przeznaczony jest test ADOS-2
ADOS-2 można stosować do badania osób w różnym wieku – już od 12 miesiąca życia aż do dorosłości. Od wieku pacjenta oraz stopnia rozwoju mowy zależy, którą z możliwych wersji testu użyje diagnosta. Składa się on z pięciu niezależnych modułów. Obejmują one zestawy zadań, które umożliwiają sprawdzenie występujących ewentualnie nieprawidłowości charakterystycznych dla spektrum autyzmu u osób w różnym wieku.
Jak wygląda badanie?
Badanie przeprowadza się podczas jednego spotkania, które zwykle trwa do 90 minut (wywiad + test). Następnie ma miejsce konsultacja postdiagnostyczna, w trakcie której omawiane są wyniki testu i opinia. W przypadku młodszych dzieci badanie polega przede wszystkim na zabawie przebiegającej według określonych testem procedur, ze starszymi dziećmi przeprowadzana jest też rozmowa na wybrane tematy. W przypadku młodzieży i osób dorosłych test opiera się głównie na rozmowie oraz wykonaniu kilku zadań. Diagnosta i jego postawa są kluczowe w trakcie badania. Ma nawiązać relację z osobą badaną i stworzyć bezpieczną przestrzeń, aby zauważyć subtelne nieprawidłowości. W trakcie badania musi reagować elastycznie i dostosowywać się do zachowania konkretnej osoby, ewentualnie modyfikować przebieg procesu. Dzieci starsze, młodzież i osoby dorosłe poddawane są testowi tylko w obecności diagnosty. Podczas badania małych dzieci obecny jest rodzic.
Czy samo badanie ADOS-2 wystarczy do postawienia diagnozy autyzmu?
ADOS-2 jest jednym z elementów procesu diagnostycznego osób ze spektrum autyzmu. Dostarcza on informacji na temat aktualnego funkcjonowania osoby badanej, na podstawie obserwacji jej zachowania w konkretnej sytuacji. Pełne diagnozowanie spektrum autyzmu wymaga użycia także innych narzędzi i procedur. Wymagane jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z rodzicem, ewentualnie inną bliską osobą, podczas którego zbierane są informacje dotyczące początkowych faz rozwoju, przebiegu rozwoju mowy, trudności występujących w codziennym życiu. Wymagane jest też określenie możliwości poznawczych osoby badanej w oparciu o dostępne testy. Po zebraniu wszystkich elementów lekarz psychiatra stawia diagnozę spektrum autyzmu.